Tuesday 14 April 2015

Expired EBM, Macam Mana Nak Elak? [Breastfeeding Journey With Ammar Mikail Part 12]

Assalamualaikum...salam sejahtera semua..

Hari ni mommy cuti sakit.. Sakit kepala, mata gatal. Kuat betul resdung sekarang ni..Ambik je kain nak lipat, mesti mata dan muka start gatal-gatal. Erkk...banyak sangat ke habuk kat kain tu? haruslah...dah dibiarkan bertimbun dalam bakul..haruslah berhabuk..kikikiki...Sekarang dah hampir malam n kepala dan mata pon dah beransur ok. 

Hari ni mommy nak cerita macam mana mommy buat untuk elakkan dari ebm expired. Alhamdulillah dari start susukan Irfan hingga sekarang ni Ammar, belum ada ebm yang expired. 

Caranya senang sahaja..ni assistant mommy..

Buku catatan ebm

Setiap kali dah transfer susu ke botol simpanan atau plastic storage, mommy akan tanda dalam diari hikmat ni. Apa yang mommy catat kat buku ni, butir-butir nya sama dengan yang ditulis di atas plastic storage. 

Kalau nak guna esok, malamnya mommy turunkan siap-siap ke chiller. Katakan mommy nak pakai yang nombor 1-4, di bahagian catatan mommy akan tanda la dah pakai. So nanti esok senang la, mommy akan cari yang nombor 5 dan seterusnya. Nampak agak banyak kerja kan..Tapi percayalah, bila dah mula buat, senang je sebenarnya. Yang penting ebm kita takde yang expired..sedih oo kalau ebm expired.
Ok...itu sahaja perkongsian pada kali ini..Enjoy your breastfeeding journey mommiesss!!!

Nota cinta :
Jom baca Part 13 pula ye..
Oppss...terlepas Part 11? Meh baca sini..

# Berminat dengan set untuk banyakkan susu ibu Shaklee? Boleh tengok sini ye..
# Hubungi mommy untuk dapatkan khidmat nasihat percuma..
# 014-9270545 (Ain)       



2 comments:

fisya said...

Gud jobs mummy Ammar..Makin memboolat la Ammar hari2 minum susu mummy je.. Perkongsian yg sangat bagus.Boleh apply utk 3rd baby nanti.tQ for sharing mummy.

Ain Naim said...

Welcome dik..catatan utk panduan mommy sendiri jgk... utk masa akan dtg..mana la tau ada rezeki utk 4th baby...ehhh...hehe