Tuesday 13 May 2014

Morning sickness oh morning sickness!!

Assalamualaikum dan salam ceria semua....
Ermmm dah lama saya tak post apa2 kat blog comel saya ni..kenapa ye.. Sebenarnya saya tak sihat 2-3 bulan kebelakangan ni...terkena 'buatan orang' katanya...hehehe... Alhamdulillah.. Kami suami isteri diberi peluang lagi oleh Allah untuk memperolehi cahaya mata yang ketiga.. Sekarang usia kandungan saya dah masuk 3 bulan... Terima kasih Allah...

Kehamilan dan morning sickness atau bahasa orang kampungnya alahan memang tak dapat dipisahkan.. Bertuahnya badan kalau sepanjang kehamilan langsung tak kena alahan.. Atau lagi bertuah kalau alahan tu pihak suami yang kena!! Biar diorang plak rasa, adil kan?? Hehe.. 
Same goes to me... Anak pertama dan kedua saya mengalami alahan dari awal kehamilan sehingga usia kandungan mencecah 3 bulan lebih... Nak makan kena pilih2...tak boleh pedas atau yang terlalu berminyak... Sebarang sup dan tomyam langsung tak boleh telan, sampai la dah nak bersalin! Seksanya...sup dan tomyam adalah kegemaran saya!!
Kehamilan yang ketiga ini tidak terlepas juga diuji dengan alahan, malahan lagi teruk saya rasakan.. Saya mengalami alahan seawal kandungan berusia 5 minggu.. Awal2 bulan pertama, saya langsung tak boleh tengok ikan! Kembang tekak okay!! So, hari2 melayan lauk ayam jelah.. Sampai one time tu dah jemu jgk tengok ayam... One day saya tgk kwn sama tempat kerja makan ikan keli masak sambal... Ya Allah sedapnya nmpak lauk tu.. Hati berbelah bahagi nak cuba ke tak...hehehe...last2 saya try la jgk ambik...hasilnya, ermmm licin sepinggan nasi dimakan bersama lauk ikan keli masak sambal...wallawehhh... Syukur Alhamdulillah...
Kandungan ketiga ni berbeza ketika saya mengandungkan abang2 nya.. Oh ya..anak pertama dan kedua saya dua2 lelaki...comel2 okay..hihihi...mummy perasan puji anak sendiri..kali ni, saya suka layan sup dan tomyam...kalau dapat tomyam atau sup tulang tu, alamak....lupa time2 muntah hijau tu..hehe... Tapi, bab muntah tu tetap ada, malah lagi teruk..takde istilah morning sickness dah..muntahnya tidak kira masa.. Malah makin teruk seiring ngan usia kandungan..masa kandungan nak masuk 2 bulan lebih, muntah saya makin menjadi2.. Sebab nya satu je, selera makan takde!  Masa tengah fikir nak makan apa tu pun, blh mengundang kembang tekak bila terbayangkan makanan.. Hadoiii..memang parah!! Paling sedih, saya langsung tak boleh bau nescafe, apatah lagi nak minum! Milo ais jugak..muntah lepas minum!!! So, teh o ais limau jelah yang boleh masuk, dan apa2 je minuman yang masam.. Sedih... 

Saya berharap sangat yang ketiga ni pun tak lama alahannya... Tiap kali muntah hijau dlm bilik air, saya cuba pujuk diri, banyak pahala yang saya dapat sepanjang saya mengandungkan zuriat suami.. Alahan yang saya hadapi ni apalah sangat jika nak dibandingkan dengan mummy2 lain, sehingga ada yang kena masuk wad sb langsung tak boleh makan, kena masuk wad dan dimasukkan air.. So saya boleh tersenyum lega dan bersyukur kerana hanya diberi ujian yang kecil...

Okaylah...setakat ini dulu coretan saya...nanti saya sambung lagi ye... Salam sayang buat semua...


No comments: